PAS Cuba Burukkan Imej UMNO

Friday 5 April 20130 comments

KUALA LUMPUR – Parti pembangkang cuba memburuk-burukkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) dimata Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah melalui satu memorandum mengenai Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) yang ditujukan kepada baginda.
Ia apabila Koordinator Jawatankuasa Isu dan Strategi Badan Perhubungan PAS Perak, Dr. Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss dalam memorandum yang turut diedarkan kepada pihak media itu seolah-olah cuba menghasut baginda kononnya PRU13 bakal dicemari oleh pihak UMNO dan BN.
“Patik sekalian menjangkakan pilihan raya kali ini bakal dicemari oleh pihak UMNO/BN yang terdesak untuk mempertahankan kuasa dan survival politik demi kepentingan peribadi dan periuk nasi mereka di samping tidak menolak kemungkinan situasi DUN tergantung (hung assembly) dalam PRU13.
“Kebarangkalian berlaku apabila keputusan pilihan raya yang tidak memihak kepada pihak kerajaan mahupun pihak pembangkang untuk mendapat mandat membentuk sebuah kerajaan secara mutlak. Seluruh rakyat Perak menolak sebarang taktik kotor dan jahat sepanjang tempoh kempen sehinggalah kepada pembentukan kerajaan pasca PRU13,” dakwanya.
Raja Ahmad dalam memorandum itu turut mencadangkan supaya kerajaan Perak mengambil model kejayaan sistem kerajaan sementara (caretaker government) di beberapa negara Komenwel seperti di Australia dan Bangladesh untuk dilaksanakan dalam tempoh PRU13,
Menurutnya, cadangan itu memandangkan konsep kerajaan sementara tidak pernah dilaksanakan secara komprehensif di Malaysia dan khususnya di Perak.
Dakwanya, amalan terbaik yang wajar dicontohi untuk dijadikan kod etika sepanjang tempoh tersebut adalah dengan penekanan terhadap tanggungjawab halangan (negative obligation) sepanjang tempoh kempen pilihan raya.
Antaranya tiada penggubalan dasar dan keputusan besar, tiada perlantikan jawatan utama, tiada kelulusan tender dan kontrak besar.
Share this article :

Post a Comment

 
| |
Copyright © 2011. ynasidek - All Rights Reserved