Bil Makan Rombongan Mukhriz RM6K Bila Jumlah Tetamu Berganda, Ada Yang ‘Tapau’

Wednesday 9 October 20130 comments


PADA 8 OKTOBER lalu, sebuah akhbar menyiarkan berita berkenaan sebuah kedai makan di Taman Uda Murni, Pengkalan Chepa, Kelantan diserbu penguatkuasa Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (PDNKK) susulan laporan pemiliknya mengenakan bayaran RM6,000 bagi sarapan pagi sekumpulan VIP.
Serbuan mendapati pemiliknya melakukan kesalahan menutup tanda harga makanan. Atas kesalahan itu, restoran terbabit dikenakan kompaun manakala lauk pauk dan makanan bernilai hampir RM6000 dirampas.
Jika sabit kesalahan, pengusahanya boleh dikenakan tindakan di bawah Perintah 3 (1) Akta Kawalan Harga (Penandaan Harga Oleh Penjual Runcit) 1993 dengan penalti RM250,000 dan kompaun maksimum RM175,000.
Difahamkan sebelum itu, caj tidak masuk akal telah dikenakan terhadap rombongan 50 orang termasuk mereka yang datang dari luar Kelantan yang singgah untuk bersarapan pagi di situ sebelum menghadiri satu majlis rasmi di bandar tersebut.
Bagaimanapun, pemilik kedai makan terbabit iaitu Selera Daun Pisang akhirnya tampil memberi penjelasan. Dakwa pemiliknya yang dikenali sebagai Kak Yah, terdapat fakta tidak betul dilaporkan hingga dia menjadi mangsa keadaan.
Menurut Kak Yah, kedainya itu bukan tidak biasa dikunjungi rombongan VIP termasuk Rais Yatim dan Bung Mokhtar.
Share this article :

Post a Comment

 
| |
Copyright © 2011. ynasidek - All Rights Reserved