[TERKINI] ADUHAI MELAYU, DULU 100%, KINI???

Saturday 5 October 20130 comments


Bangsa Melayu di Malaysia pada suatu ketika dahulu adalah 100%. Tapi kini kita sudah menjadi 60%? Atau juga mungkin kurang dari peratusan itu.
Selepas mencapai kemerdekaan dari British pada 1957, dasar-dasar kerajaan telah membuka ruang dan peluang kepada bangsa lain di dunia untuk menjadi warga Malaysia dengan mudah dan senang. Hal yang demikian adalah satu tanggungjawab yang harus dipatuhi oleh negara pengamal demokrasi seperti Malaysia. Kalau tidak, nanti kita akan mendapat musuh. 
Walaupun Malaysia mempunyai sembilan orang Sultan yang bersilih ganti setiap lima tahun untuk diangkat sebagai Yang DiPertuan Agong. Namun, secara falsafahnya, kedudukan sistem monarki masih tertakluk kepada berapa ramai jumlah orang Melayu di Malaysia. Jika Melayu masih majoriti, maka Sultan dan Agong masih relevan, tapi jika Melayu tidak lagi menjadi majoriti, maka bersiap sedialah, kerana kedudukan monarki pasti akan dicabar oleh kuasa-kuasa politik di masa akan datang.
Jika ditakdirkan bangsa Melayu menurun kepada 35%-45%, mampukah lagi bangsa Melayu kita dianggap sebagai majoriti di negara ini? Atau relevan lagikah sistem monarki kita yang khasnya dibuat untuk bangsa Melayu sebagai simbol kedaulatan? Atau mungkin pada hari itu, kita harus mengubah polisi-polisi negara dan keistimewaan orang Melayu harus dibuang, kerana kita bukan lagi golongan majoriti? 
Hal ini bukanlah mustahil untuk terjadi, cuma ia mungkin sedikit lambat. Hari ini pun, sudah ada tanda-tanda orang Melayu akan menjadi golongan minoriti. Sebagai contoh, pasangan Melayu tidak lagi mempunyai anak yang ramai, ada yang sudah berkahwin tapi melambatkan kelahiran anak-anak mereka. Ada juga yang tidak dapat anak walaupun telah lama mendirikan rumah tangga. Hal ini banyak berlaku bagi pasangan di kawasan bandar.
Share this article :

Post a Comment

 
| |
Copyright © 2011. ynasidek - All Rights Reserved